Kwaliteit
Kwaliteit van de zorg
Beroepscode
Ik hecht veel waarde aan duidelijkheid, transparantie en goede voorlichting. Ik informeer mensen zo goed mogelijk over wat zij van mij kunnen verwachten. De beroepscode voor psychologen (te vinden op www.psy-nip.nl) is een belangrijke leidraad in mijn beroepsmatig handelen.
Kwaliteitsstatuut
Vanaf 1 januari 2017 is het verplicht om per vrijgevestigde behandelaar een kwaliteitsstatuut te hebben. Hierin staat beschreven hoe ik omga met de kwaliteit en verantwoordingen in mijn praktijk.
– Kwaliteitsstatuut Peggy de Graav
Dossiervorming
Voor elke patiënt wordt een dossier aangelegd. U heeft altijd recht op inzage of een kopie (met uitzondering van persoonlijke aantekeningen van uw behandelaar). Dit dossier wordt -na beëindiging van de behandeling- 20 jaar bewaard achter slot en grendel.
Indien u dat wenst is het ook mogelijk een schriftelijk verzoek tot vernietiging in te dienen. Dan worden alle inhoudelijke gegevens vernietigd.
Geheimhouding
Alle gegevens die tijdens de gesprekken naar voren komen zijn vertrouwelijk. De behandelaar is verplicht tot geheimhouding. Zonder uw schriftelijke toestemming wordt geen informatie aan derden verstrekt. Ook voor het opvragen van informatie bij collega’s heb ik uw schriftelijke toestemming nodig.
Klachtenregeling
Als u een klacht heeft over de behandeling of over mij dan hoop ik dat u dit eerst met mij aankaart om er samen uit te komen. Ik sta altijd open voor feedback, omdat ik daar ook weer van kan leren.
Indien het niet lukt dit samen op een bevredigende manier op te lossen, kunt u gebruik maken van de klachtenprocedures van het NIP.
Cliëntenrechten
Als u de hulp inschakelt van een psycholoog of andere deskundige vertrouwt u zich aan zijn of haar zorg toe. Zowel u als de hulpverlener hebben rechten en plichten. Ik vind het belangrijk dat u hiervan op de hoogte bent.
Patiënten rechten zijn vastgelegd in de WGBO Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst. Deze wet regelt de relatie tussen de patiënt en de hulpverlener sinds 1 april 1995.
Minstens zo belangrijk als een wettelijke regeling is de houding van beide partijen. Ik sta open voor vragen en/of klachten. Het is van uw kant belangrijk aan te geven wat u wilt of verwacht.
Overige vragen
Voor andere vragen kunt u zich natuurlijk altijd tot mij wenden. Een andere goede bron van informatie over zaken in de geestelijke gezondheidszorg is www.hulpgids.nl. en/of van de beroepsvereniging waar ik bij ben aangesloten.
Met al uw vragen kunt u mij altijd benaderen
Ik ben telefonisch het beste bereikbaar op de volgende dagen/ tijdstippen:
Dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 12.30 – 13.00 uur.
Op andere tijdstippen neem ik de telefoon aan als ik beschikbaar ben. Natuurlijk kunt u altijd een bericht inspreken op mijn antwoordapparaat. Ik bel u dan zo spoedig mogelijk terug,
Daarnaast kunt u natuurlijk ook een email-bericht sturen.